Wyjątkowi Bohaterowie i Sekrety Mistrza Gry

(English version)

(Relacja z sesji RPG, której uzupełnieniem jest ten tekst.)

W ostatnich dniach kwietnia 2017 r. wpadłem na pomysł poprowadzenia podczas majówki sesji RPG (albo kilku) w tzw. stylu sandboxowym, doskonale opisanym w tym tekście. W największym skrócie, sandbox polega na tym, że Mistrz Gry przesądza z góry jedynie o sytuacji rozpoczęcia rozgrywki, a wszystkie późniejsze wydarzenia są wypadkową elementów losowych i decyzji graczy.

W 2016 r. prowadziłem kilka takich sesji w systemie Warhammer Fantasy Roleplay II edycja (WFRP II ed), ale mimo całej mojej sympatii do Starego Świata (a zwłaszcza Księstw Granicznych, gdzie toczyła się akcja tamtych sesji), miałem ochotę na zmianę klimatów i przede wszystkim mechaniki na jakąś lżejszą.

Odwiedziłem zatem Facebookową grupę Sandbox RPG PL z zamiarem zapytania o rekomendację. Pytania nie zadałem, bo w oczy rzucił mi się post administratora grupy imieniem Michał „Kuglarz” Dzidt. W poście tym Kuglarz prezentował wczesną wersję swojego autorskiego systemu o nazwie Wyjątkowi Bohaterowie i Niezwykłe Zagrożenia, w skrócie OHET. Przejrzałem ten liczący zaledwie 35 (we wczesnym dostępie) stron podręcznik i stwierdziłem, że w dużym stopniu odpowiadał on moim potrzebom. W OHET nie ma bowiem poziomów doświadczenia, punktów życia, skrupulatnego mierzenia zasięgu broni dystansowej i czarów w metrach (albo co gorsza, jednostkach anglosaskich). Zaledwie 2 na 6 możliwych wyników testów to suche ,,udało się/nie udało się”, a pozostałe 4 wyniki zmuszają MG (Mistrza Gry) do większej kreatywności, co sprzyja urozmaiconej rozgrywce.

Podręcznik do OHET jest dostępny na DriveThruRPG: za darmo w wersji bez ilustracji i zaledwie za 5 $ w wersji z (bardzo ładnymi) ilustracjami.

podrecznik-rpg-crowdfuding-Wyjatkowi-Bohaterowie-i-Niezwykle-Zagrozenia.116040.800x0
Źródło: https://www.rebel.pl/e4u.php/1,ModFiles/Gallery/products/102/5439/_107349/podrecznik-rpg-crowdfuding-Wyjatkowi-Bohaterowie-i-Niezwykle-Zagrozenia.jpg/?alt=Wyj%B1tkowi+Bohaterowie+i+Niezwyk%B3e+Zagro%BFenia

Wprawdzie preferowane przeze mnie konwencje to postapokalipsa, low fantasy (czyli z niewielką zawartością magii i innych elementów nadprzyrodzonych) albo wręcz gra osadzona w realiach historycznych, podczas gdy OHET to, jak sama nazwa wskazuje, heroic fantasy, niemniej jednak postanowiłem dać mu szansę.

Mając mechanikę, potrzebowałem jeszcze świata (w kwietniu 2017 r. do OHET nie było jeszcze żadnego gotowego uniwersum) i ładnej mapy podzielonej na heksy (sześciokąty foremne). Najpierw udało mi się znaleźć to drugie:

averald_d3 — kopia
Źródło: https://worldfu.files.wordpress.com/2012/04/averald_d3.png

Mapa ta przedstawia fragment autorskiego świata jej autorki, Laury R. Osborn, niemniej wolałem poprowadzić sesję w bardziej znanym uniwersum. Zastanawiałem się i dyskutowałem ze znajomymi, wraz z jednym z przyszłych graczy, autorem tego bloga, co to mogłoby być. Padły różne koncepcje, w tym Śródziemie, Westeros, Faerûn, Thedas (świat z gier z serii Dragon Age), świat z cyklu ,,Miecz Prawdy” Terry’ego Goodkinda i jeszcze parę innych, lecz ostatecznie zdecydowałem się na świat Wiedźmina.

Góry na wschodzie mapy idealnie nadają się na Mahakam, a nad brzegiem jeziora można umiejscowić stolicę Temerii, Wyzimę wraz z okolicami, świetnie znanymi wszystkim, którzy grali w pierwszą grę wideo osadzoną w świecie Wiedźmina.

Jeśli chodzi o czas akcji, zdecydowałem, aby rozpocząć grę 25 kwietnia 1267 roku, czyli na 5 dni przed świętem Belleteyn i lekko ponad 2 miesiące przed pamiętnym zjazdem czarodziejów na Wyspie Thanedd, opisanym w drugim tomie Sagi, pt. ,,Czas Pogardy”.

Zgodnie z oryginalną koncepcją autorki mapy przyjąłem, że jeden hex to 5 mil. Nie było już czasu na rozważania, czy przy przyjęciu takiej skali odległości na mojej mapie będą zgodne z danymi z książek.

Jako, że dla dwojga z trojga graczy była to ich pierwsza sesja RPG w życiu, zdecydowałem się przyznać wszystkim postaciom po trzy Punkty Przeznaczenia znane z Warhammera, by przypadkiem nie zginęli po dziesięciu minutach zabawy (i co najmniej trzykroć tyle tworzenia postaci) i nie zniechęcili się na zawsze do tego hobby. Był to dobry pomysł, graczka prowadząca Nat zużyła jeden ze swoich Punktów Przeznaczenia by uniknąć okaleczenia podczas walki z elfami.

Jako heks startowy wybrałem ten oznaczony numerem 14013 – blisko środka mapy, by zminimalizować ryzyko, że Bohaterowie wyjdą poza jej krawędź. Sztorm był z góry przeze mnie zaplanowany jako wytłumaczenie, jak się tam znaleźli. Natomiast od momentu, gdy bohaterowie wyszli na brzeg jeziora, gracze mieli już pełną swobodę poczynań.

Pogodę konsekwentnie losowałem, tak samo jak czas do jej ewentualnej zmiany (kolejnego rzutu na ustalenie pogody).

Droga na wzgórza (heks 15013) zajęła bohaterom cztery godziny – trzy za przejście heksa z rzadkim lasem i dodatkowo jedną za złą pogodę.

Wszystkie spotkania losowałem. Usłyszenie z daleka wejonów to efekt udanego testu Mądrości, odpowiadającej w OHET za spostrzegawczość i najczęściej testowanego atrybutu podczas tych sesji.

Wejopatis został wspomniany w grze Wiedźmin 2: Zabójcy Królów i zaczerpnięty, podobnie zresztą jak Melitele i Kreve, z mitologii bałtyckiej.

Las, w którym bohaterowie spędzili dłuższy czas, to heks 14014.

Kazimierz uzyskał wynik „nie, ale” w teście na polowanie, zatem zranił jelenia, ale ten uciekł.

Bohaterowie wysuszyli się dopiero około godziny 18, po 12 godzinach od przymusowej kąpieli w jeziorze, co zważywszy na panujący tego dnia deszcz i wiatr, skłoniło mnie do zarządzenia testu na Budowę. Nat i Mar go zdali, Kazimierz nie.

Przy pierwszym noclegu, gracze przyjęli zasadę, że Nat bierze pierwszą albo ostatnią wartę, by mieć 8 godzin nieprzerwanego odpoczynku i móc zregenerować czary.

Kontuzja Nat to efekt krytycznej porażki (“nie, i”) w rzucie na poszukiwanie roślin leczniczych.

White_Dice
Źródło: http://game-of-dice.wikia.com/wiki/File:White_Dice.png

Wizja Kazimierza to skutek wyniku „tak, i” w teście Mądrości, w założeniu mającym sprawdzić jego czujność podczas warty.

Nat uzyskała wynik „tak, i” w teście leczenia, stąd tymczasowy bonus do Budowy dla Kazimierza. Najwyraźniej znalazła żeń-szeń 🙂

Blue_Dice
Źródło: http://airmech.wikia.com/wiki/Blue_Dice?file=Blue_Dice.PNG

W nocnym teście na zdarzenie wypadli „uciekinierzy”, pomyślałem że będzie ciekawiej, jeśli okażą się nimi spotkani wcześniej na wzgórzach wejoni.

Gracze kilkukrotnie uzyskali wynik „tak, i” w niektórych testach obrony, więc uznałem że Scoia’tael ich otoczyli, po czym ranili się nawzajem swoimi strzałami. Trochę absurdalne, ale nie miałem lepszego pomysłu.

Panika jednego z elfów to efekt wyniku „nie, ale” w teście ataku dystansowego jednego z graczy.

Na walce z elfami zakończyła się pierwsza sesja. Ze względu na późną porę i zmęczenie wszystkich uczestników, postanowiliśmy nie decydować o sposobie wydania zdobytych w trakcie sesji Punktów Doświadczenia.

Przed drugą sesją przygotowałem skrupulatnie list od Żelaznego Wilka. Gracze analizowali treść listu przez dłuższą chwilę na początku sesji… po czym najwyraźniej o nim zapomnieli. Być może na hipotetycznej kolejnej sesji zanieśliby go do jakiejś ważnej osobistości w Wyzimie, a może to tylko moje pobożne życzenia 😉

Z moich doświadczeń wynika, że wobec swoich jeńców gracze (nie tylko ci, z którymi grałem w OHET) nie przestrzegają praw człowieka (czy raczej elfa). Z drugiej strony, elfy zaatakowały pierwsze i o mało co ich nie zabiły.

Scoia'tael_killing_soldier
Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/31525266128154248/

A gdyby trafili do niewoli Scoia’tael, to też ich los byłby nie do pozazdroszczenia.

G_SS_Isengrim_Faoltiarna — kopia
Źródło: https://vignette.wikia.nocookie.net/wiedzmin/images/a/a7/G_SS_Isengrim_Faoltiarna.jpg/revision/latest?cb=20180317232022

27 kwietnia drużyna przebyła kolejno heksy: 14014, 13014, 12015.

Meczenie to wynik rzutu na zdarzenie ,,pasterze/górale”.

Rozdeptanie pisklaka to efekt wyniku „nie, i” w teście Mądrości, a samo kwilenie to wynik rzutu na zdarzenie – ,,pisklę sokoła wypadło z gniazda”. Bohaterowie mieli 50% szans na spotkanie z rozwścieczoną matką pisklaka, ale im się upiekło.

28 kwietnia drużyna przebyła kolejno heksy: 11015, 10016, 09016, 08017, 07017, 06017 (Podgrodzie). Wrak statku znajdował się na heksie 07016.

Odkrycie zwłok pasterzy to wynik rzutu na zdarzenie ,,pobojowisko”, który powiązałem z wcześniejszym spotkaniem owcy.

Jeźdźcy to wynik rzutu na zdarzenie ,,raubritterzy”, a ich ucieczka to nietypowy efekt wyniku „tak” w rzucie na Charyzmę barbarzyńcy. Uznałem, że skoro wynik jest pozytywny, to ucieczka raubritterów będzie korzystna dla graczy, gdyż walka z nimi mogłaby okazać się śmiertelna. Gracze byli jednak dość rozczarowani. Cóż, być może ta piosenka pasuje do Mistrzów Gry równie dobrze, jak do Geralta z Rivii 🙂

Spotkanie kupca to wynik rzutu na zdarzenie ,,Ktoś rozpoznaje BG”. Jego upojenie i życzliwe nastawienie również zostało wylosowane. Ponieważ kupiec był nastawiony przychylnie, a sesja zbliżała się już ku końcowi, nie losowałem plotek tylko podzieliłem się z graczami niemal wszystkim, co miałem w zanadrzu.

Wspomniani przez kupca raubritterzy to rzecz jasna ci sami, których przelotnie spotkali bohaterowie.

Gdyby rozgrywka doczekała się ciągu dalszego, bohaterowie mogliby usłyszeć krążące w okolicach Wyzimy plotki o demonicznej owcy, zasiane przez Nat 🙂

1368896009.desert-mirage_2013.04.8-demon-sheep
Źródło: https://d.facdn.net/art/desert-mirage/1368896009/1368896009.desert-mirage_2013.04.8-demon-sheep.jpg

Kazimierz, który często podejmował ryzyko, zdobył 6 Punktów Doświadczenia (PD), które wydał na podniesienie sobie Budowy z niskiej na przeciętną oraz na dodanie jednego słowa do swojej Koncepcji. Nat zdobyła 4 PD, za które kupiła sobie 2 nowe słowa (co w jej przypadku oznacza 2 nowe czary). Mar zdobył tylko 1 PD, z którego nie zrobił użytku.

Podsumowując, obie sesje zostały uznane za udane. OHET sprawdził się bardzo dobrze.

W kolejnych miesiącach przetestowałem systemy, które Kuglarz wymienił jako źródła inspiracji, w szczególności Fate: Accelerated Edition (FAE) oraz Freeform Universal (FU).

W niedalekiej przyszłości planuję opisać efekty owych testów, a być może pokuszę się także o porównanie tych trzech systemów.

P.S. Pierwotną wersję tego tekstu opublikowałem tuż po sesji na portalu Poltergeist. Zawarłem tam również garść przemyśleń, wątpliwości i uwag co do mechaniki OHET. W komentarzach pod tamtym tekstem możecie przeczytać dyskusję między mną a Kuglarzem. Dzięki temu, że napisałem tamten tekst, zostałem wymieniony w podziękowaniach finalnej wersji podręcznika i dostałem darmowy egzemplarz od autora. Warto brać udział w betatestach i dzielić się opiniami 🙂

Przy okazji, byłbym bardzo wdzięczny za informację, czy lepiej się Wam czyta relację z sesji z komentarzami technicznymi w nawiasach (jak na Polterze), czy w wydzielonej części (jak tutaj).

Zapraszam także na mój fanpage! Oprócz informacji o nowych tekstach planuję udostępniać tam ciekawostki o grach, fantastyce i nauce.

Inne moje teksty na temat RPG:

14 thoughts on “Wyjątkowi Bohaterowie i Sekrety Mistrza Gry

  1. Jednemu pewnie lepiej czytać tak, drugiemu siak, więc redaguj, jak Tobie wygodniej. Tutaj na pewno przyjemniej się czytało niż na Polterze, ale nie wiem, czy to nie zasługa czytelniejszego layoutu.

    Liked by 1 person

    1. Dzięki za komentarz! O ile nie pojawi się wiele głosów przeciwnych, chyba zostanę przy obecnej formie, bo mam wrażenie, że komentarze “techniczne” mogą psuć nastrój relacji, szczególnie w przypadku osób, których nie pasjonuje RPG “od kuchni”.

      Like

  2. Dla mnie oba układy tekstu są przystępne. Bardzo fajnie mi się czytało ten opis działania mechaniki i ogólnie, spojrzenie na przygodę od strony MG. Chętnie poczytam więcej takich tekstów,

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s