Kryminalne zagadki Novigradu – scenariusz do FAE

(English version)

Zgodnie z zapowiedzią wyrażoną w relacji z przygody „Kryminalne zagadki Novigradu”, publikuję scenariusz, dzięki któremu możecie sami poprowadzić tę przygodę. Możecie czytać go dalej poniżej albo pobrać stąd.

Tworząc scenariusz, starałem się uwzględnić rady ze znakomitego bloga The Alexandrian, w szczególności tego i tego tekstu, a także chęć zapewnienia graczom możliwie dużej swobody działania.

Założenie wstępne i Bohaterowie Graczy:

Scenariusz powstał z myślą o postaciach wykreowanych przez moich graczy: inkwizytorze Gotfrydzie i wiedźmince Katarzynie, których statystyki znajdują się poniżej. Dodatkowo dorzucam postać czarodzieja Wysemira z Zavady, który wprawdzie nie wystąpił na tej sesji, ale myślę, że dobrze by się wpasował. Można poprowadzić tej trójce albo zupełnie innym postaciom, pod warunkiem że są one w jakiś sposób związane z Anabelle Radfind – mogą być jej krewnymi, przyjaciółmi, konfratrami albo śledczymi badającymi jej rzekome związki z Kultem Lwiogłowego Pająka. Któreś z graczy może się wcielić w samą Anabelle, o ile nie ma oporów przed wcieleniem się w postać, która zaczyna grę w dwimerytowych kajdanach i ze stryczkiem na szyi.

Uwaga: tekst zakłada znajomość terminologii FAE (np. co oznacza słowo „leszcz” w jej kontekście). Polski podręcznik FAE jest dostępny za darmo pod tym adresem.

Fate-Accelerated-po-polsku-_bw64924
Źródło: https://static2.intelimedia.pl/sub/Fate-Accelerated-po-polsku-_bw64924.jpg

Gotfryd

G_SS_Duchowny_Zakonu_Płonącej_Róży

Źródło: https://vignette.wikia.nocookie.net/wiedzmin/images/a/a8/G_SS_Duchowny_Zakonu_P%C5%82on%C4%85cej_R%C3%B3%C5%BCy.png/revision/latest?cb=20180131191109

Aspekty:

  • Koncepcja Ogólna: inkwizytor i gorliwy wyznawca Wiecznego Ognia
  • Utrapienie: demony przeszłości
  • Nieufność wobec nieludzi
  • Zaufanie wobec wiedźminów
  • Miażdżący wzrok: bywa skuteczny do ,,zmiękczania” postaci, która jest w jego ręku (w sensie, jest przesłuchiwana przez niego jako świadek/podejrzany), ale bywa kłopotliwy w innych sytuacjach społecznych

Sztuczki:

  • Znakomita zbroja: +2 do akcji siłowej obrony przeciwko atakom bronią sieczną i kłutą.
  • Poświęcony miecz: +2 do akcji siłowego ataku przeciwko istotom, które świadomie popełniły zbrodnię.
  • Płomienny język: +2 do akcji widowiskowego przezwyciężania, gdy przemawia w kwestiach religijno – społecznych.

Postawy:

  • Podstępna +0
  • Pomysłowa +2
  • Siłowa +2
  • Szybka +1
  • Uważna +1
  • Widowiskowa +3

Katarzyna

7817d2ce49a652b9f203941185083a47

Źródło: https://pin.it/ogvti4lznxp4ma

Aspekty:

  • Koncepcja Ogólna: wiedźminka ze Szkoły Niedźwiedzia
  • Utrapienie: wścibstwo
  • rzucanie Znaków
  • odporność na choroby
  • widzenie w ciemnościach

Sztuczki:

  • Wiedza o potworach: +2 do akcji uważnego tworzenia przewagi przeciwko potworom (np. zastawianie pułapek, tropienie potworów)
  • Wiedźmiński srebrny miecz: + 2 do akcji szybkiego ataku przeciwko potworom wrażliwym na srebro.
  • Eliksiry: Raz na sesję może wypić eliksir który: daje +2 do wszelkich testów ataku i obrony w ciągu jednej walki (Grom) ALBO daje doskonałe widzenie w ciemnościach na czas jednej sceny (Kot) ALBO daje +2 do wszelkich testów związanych z rzucaniem Znaków na czas jednej sceny (Filtr Petriego) ALBO regeneruje punkty presji w tempie 1 punkt na turę na czas jednej sceny (Jaskółka).

Postawy:

  • Podstępna +0
  • Pomysłowa +1
  • Siłowa +2
  • Szybka +3
  • Uważna +2
  • Widowiskowa +1

Wysemir z Zavady

Wysemir

Źródło: https://www.deviantart.com/shiprock/art/Portfolio-Elminster-492523582

Aspekty:

  • Koncepcja Ogólna: najmłodszy uczeń najstarszego maga świata (Hena Gedymdeitha)
  • Utrapienie: starość nie radość
  • Mistrz magii pogody
  • Wszyscy niemający szczęścia być magami zasługują na współczucie i wyrozumiałość.

Sztuczki:

  • Głoszenie chwały Kapituły: +2 w testach widowiskowych, podczas akcji uzyskania przewagi lub przezwyciężania gdy przemawia na cześć Kapituły lub opowiada o etosie maga.
  • Laska sztormów: +2 do testów siłowych podczas próby wpłynięcia na pogodę.
  • Raz na sesję może przywołać sztorm posłuszny jego (i tylko jego) woli.

Postawy:

  • Podstępna +1
  • Pomysłowa +3
  • Siłowa +2
  • Szybka +1
  • Uważna +2
  • Widowiskowa +0

Bohaterowie Niezależni (w kolejności alfabetycznej):

Alonso Willey

Alonso

Źródło: https://vignette.wikia.nocookie.net/legendsofthemultiuniverse/images/7/7f/D7dc819a93eff8ac580d5ed834036f56-d54qkz2.jpg/revision/latest?cb=20180308021231

Aspekty:

  • wpływowy gangster, kontroluje kasyna, areny walk i burdele;
  • ma na swoje rozkazy kilkudziesięciu bandytów;
  • paranoiczny wobec wszystkich oprócz swojego syna Cypriana;
  • słabość do sztuki i poezji;
  • ma w kieszeni różne ważne osoby w mieście, w tym Gerharda.

Sztuczka:

  • Mistrz nieczystej walki (+2 do podstępnego ataku w walce wręcz).

Postawy:

  • Podstępna +3
  • Pomysłowa +2
  • Siłowa +1
  • Szybka +1
  • Uważna +2
  • Widowiskowa +0

 

Anabelle Radfind

Nienna_by_edarlein — kopia

Źródło: http://2.bp.blogspot.com/-PNhWEIPV1hk/UjzCqRH8aeI/AAAAAAAABZQ/AuboM-PWcq4/s1600/Nienna_by_edarlein.jpg

Aspekty:

  • czarodziejka wykładająca w Aretuzie, autorka znanych książek ,,Zaproszenie do magii”, ,,Wykłady o bezpieczeństwie i higienie magii”, ,,Pokusa ognia
  • naiwna;
  • nie znosi Reginalda;
  • mistrzyni retoryki.

Sztuczki:

  • mistrzyni bezpieczeństwa i higieny magii (BHM) (+2 do uważnej obrony przeciwko wszelkim magicznym niebezpieczeństwom);
  • kostur (+2 do widowiskowego ataku przy używaniu magii) (na początku przygody kostur jest zarekwirowany);
  • znawczyni golemów (+2 do testów związanych z golemami).

Postawy:

  • Podstępna +0
  • Pomysłowa +2
  • Siłowa +1
  • Szybka +1
  • Uważna +3
  • Widowiskowa +2

Uwaga: na początku przygody jest zmaltretowana fizycznie i psychicznie (Umiarkowana Konsekwencja).

 

Bandyci Alonsa [grupa leszczy, występują czwórkami]

Aspekty: Olej z Crinfrid (wywołuje Paraliżujący Ból)

Dobrzy w: walce wręcz; zastraszaniu; orientowaniu się w ,,swoim” terenie

Słabi w: orientowaniu się poza ,,swoim” terenem

Tor presji: 2 (0,5 kratki na osobnika)

Uwaga: jeśli dowiedzą się, co Reginald robi z porwanymi kobietami, mogą obrócić się przeciwko niemu – jego okrucieństwo może zszokować nawet ich.

 

Gerhard

piero-vianello-lightylight — kopia

Źródło: https://www.artstation.com/artwork/yqw1J

Aspekty:

  • skorumpowany kapitan straży miejskiej;
  • zna Novigrad jak własną kieszeń;
  • bystry wzrok.

Sztuczki:

  • zbroja +2 do siłowej obrony;
  • miecz +2 do siłowego ataku.

Postawy:

  • Podstępna +3
  • Pomysłowa +2
  • Siłowa +2
  • Szybka +1
  • Uważna +1
  • Widowiskowa +0

Uwaga: Jeśli Gerhard poczuje że może przegrać, spróbuje uciec i znaleźć schronienie u Alonsa.

 

Golem [leszcz]

Golem

Źródło: https://vignette.wikia.nocookie.net/wiedzmin/images/2/20/W3_SS_Golem.png/revision/latest?cb=20180216211322

Dobry w: ogłuszaniu; miażdżeniu wszystkiego, co uzna za zagrożenie; odpieraniu ataków bronią sieczną i mentalnych

Słaby w: myśleniu; wszelkich czynnościach wymagających szybkości, zwinności lub zachowania ciszy; podatny na pioruny

Tor presji: 2

Uwaga: golem ma dwa główne zadania: strzeżenie laboratorium i zrzucanie ciał ofiar eksperymentów Reginalda do zjedzenia zeuglowi (przez klapę w podłodze laboratorium).

 

Reginald

Hieronymus_Schuster — kopia

Źródło: http://middenlandwplomieniach.obsidianportal.com/characters/hieronymus-schuster

Aspekty:

  • zdeprawowany i chorobliwie ambitny mag;
  • sadysta;
  • nie znosi Annabelle;
  • znakomity ginekolog, ceniony wśród novigradzkiego patrycjatu (dzięki wiedzy uzyskanej podczas swoich eksperymentów);
  • wyperfumowany (ukrywa smród krwi, można go łatwo wywęszyć).

Sztuczka:

  • kostur (+2 do siłowego ataku przy używaniu magii)

Postawy:

  • Podstępna +3
  • Pomysłowa +2
  • Siłowa +2
  • Szybka +1
  • Uważna +0
  • Widowiskowa +1

 

Skrytobójcy [grupa leszczy w liczbie równej liczbie Bohaterów Graczy]

G_CA_Skrytobójca_2 — kopia

Źródło: https://vignette.wikia.nocookie.net/wiedzmin/images/1/19/G_CA_Skrytobójca_2.jpg/revision/latest?cb=20180528210717&format=original

Aspekty:

  • broń pokryta Jadem Wisielców [po każdym zranieniu trzeba wykonać akcję przezwyciężania, a porażka oznacza automatyczne obrażenia];
  • petardy: Samum (ogłusza), Czarcia Purchawa (trująca chmura), Kartacz (obrażenia), Król i Królowa (atak psychiczny, wywołuje strach), Smoczy sen (chmura łatwopalnego gazu), Słońce Zerrikanii (oślepia, nie działa na wiedźminów).

Dobrzy w: walce wręcz; atakach z ukrycia; skradaniu się,

Tor presji: długość zależna od liczby Bohaterów Graczy (1 kratka na osobnika)

 

Strażnicy [leszcze, występują czwórkami]

Tw3_Thou_Shalt_Not_Pass — kopia

Źródło: https://vignette.wikia.nocookie.net/witcher/images/3/36/Tw3_Thou_Shalt_Not_Pass.png/revision/latest?cb=20170612020029

Dobrzy w: walce wręcz; przesłuchaniach; orientowaniu się w ,,swoim” terenie

Słabi w: orientowaniu się poza ,,swoim” terenem

Tor presji: (0,5 kratki na osobnika, liczba osobników ustalana przez Mistrza Gry w zależności od okoliczności)

Uwaga: z założenia wykonują rozkazy Gerharda, ale ich nastawienie do niego to mieszanka strachu i odrazy, więc nie będą się kwapić, by za niego zginąć.

 

Skorumpowani strażnicy [grupa 4 leszczy]

Dobrzy w: walce wręcz; brudnej robocie; przesłuchaniach; orientowaniu się w ,,swoim” terenie

Słabi w: odpieraniu pokus korupcyjnych; orientowaniu się poza ,,swoim” terenem

Tor presji: 2 (0,5 kratki na osobnika)

Uwaga: są częściowo wtajemniczeni w brudne sprawki Gerharda, wykonują dla niego brudną robotę.

 

Zeugl [leszcz]

ZeuglGW — kopia222

Źródło: https://vignette.wikia.nocookie.net/wiedzmin/images/6/60/ZeuglGW.jpg/revision/latest?cb=20060903135115

Dobry w: walce wręcz; chwytaniu mackami; atakach z ukrycia; ukrywaniu się; pożeraniu; miażdżeniu; zarażeniu trupim jadem i tężcem (dotkliwa konsekwencja)

Słabi w: mobilności; myśleniu; wszystkim w czym nie jest dobry

Tor presji: 3 (znikające kratki mogą być symbolizowane odciętymi mackami)

Opis: jego bulwowaty korpus przypomina ohydny kartofel. Jego szczęka jest wypełniona wieloma klockowatymi zębami, a ślepia fosforyzują blado. Zeugl posiada bliżej nieokreśloną ilość grubych macek zakończonych kolczastymi, przyssawkowatymi zgrubieniami. Skóra tego stworzenia jest przezroczysta przez co zobaczyć można jego wnętrzności.

 

Wprowadzenie

Straż miejska Wolnego Miasta Novigrad dostała donos, że czarodziejka Anabelle Radfind należy do kultu Lwiogłowego Pająka (zakazany kult, składają ofiary z ludzi). Podczas przeszukania jej domu znaleziono statuetkę Lwiogłowego Pająka. Anabelle została aresztowana i zakuta w dwimerytowe kajdany (w których nie można używać magii). Wezwano inkwizytora Kultu Wiecznego Ognia.

Dokładny przebieg wydarzeń poprzedzających rozpoczęcie właściwej rozgrywki zależy od tego, kim są Bohaterowie Graczy. Może on być podobny do wydarzeń opisanych w relacji z sesji. W każdym razie wprowadzenie skończy się w momencie, gdy Bohaterowie odkrywają, że czterech strażników usiłuje powiesić Anabelle w jej celi na jej własnym szalu (chcą upozorować jej samobójstwo). Gwarantuje to dynamiczny i emocjonujący początek rozgrywki.

Co wydarzy się później? To już zależy od decyzji graczy i wyników rzutów.

 

Potencjalne działania Bohaterów Graczy i ich następstwa:

(Numery mają znaczenie czysto porządkowe, w żaden sposób nie narzucają kolejności wydarzeń podczas sesji.)

  1. Jeśli Bohaterowie Graczy zapytają nisko urodzonych mieszkańców Novigradu (w tym strażników) o wieści, dowiedzą się, że
    • ostatnimi czasy znikają nisko urodzone kobiety, zwłaszcza młode. Inne boją się poruszać samotnie po mieście.
  2. Jeśli Bohaterowie Graczy będą wypytywać o pracę albo przeglądać tablice ogłoszeniowe, dowiedzą się, że:
    • ostatnio w kanałach pod dzielnicą Okrawki zniknęło kilku kanalarzy, więc ich cech wyznaczył nagrodę za identyfikację i pozbycie się przyczyny.
  3. Jeśli Bohaterowie Graczy przeszukają kanały pod dzielnicą Okrawki:
    • trafią na zeugla (ukryty zeugl może wyczuć ich pierwszy i zaatakować z zaskoczenia). Po jego pokonaniu zauważą klapę nad jego legowiskiem i zwłoki w jego wnętrznościach.
  4. Jeśli Bohaterowie Graczy przyjrzą się uważniej zwłokom we wnętrznościach zeugla, zauważą, że:
    • zwłok jest znacznie więcej niż zaginionych kanalarzy;
    • większość zwłok to młode kobiety.
  5. Jeśli Bohaterowie Graczy sforsują klapę nad legowiskiem zeugla:
    • trafią do podziemnego laboratorium strzeżonego przez golema, gdzie Reginald prowadzi nieludzkie eksperymenty na porwanych kobietach.
  6. Jeśli Bohaterowie Graczy przesłuchają Anabelle, dowiedzą się, że:
    • Anabelle podejrzewa Reginalda o niecne praktyki.
  7. Jeśli Bohaterowie Graczy przesłuchają któregokolwiek ze strażników, dowiedzą się, że:
    • Gerhard ma czterech zaufanych strażników do „zadań specjalnych” (chodzi o skorumpowanych strażników);
  8. Jeśli Bohaterowie Graczy przesłuchają któregokolwiek ze skorumpowanych strażników, dowiedzą się, że:
    • Gerhard kazał skorumpowanym strażnikom zabić Anabelle.
  9. Jeśli Bohaterowie Graczy przesłuchają Gerharda, dowiedzą się, że:
    • Gerhard kazał skorumpowanym strażnikom zabić Anabelle.
    • Gerhard wysługuje się Reginaldowi.
    • Gerhard wysługuje się Alonsowi.
    • Reginald napisał donos na Anabelle.
  10. Jeśli Bohaterowie Graczy przeszukają koszary straży miejskiej, znajdą:
    • donos na Anabelle (jeśli porównają charakter pisma z charakterem pisma Reginalda, stanie się jasne, że to on go napisał).
    • zarekwirowany kostur Anabelle.
  11. Jeśli Bohaterowie Graczy przesłuchają Reginalda, dowiedzą się, że:
    • Anabelle podejrzewa Reginalda o niecne praktyki (dlatego postanowił ją usunąć rękami Gerharda i ewentualnie Kultu Wiecznego Ognia).
    • Gerhard wysługuje się Reginaldowi.
    • Reginald napisał donos na Anabelle.
    • Reginald podrzucił Anabelle figurkę Lwiogłowego Pająka podczas towarzyskiej wizyty w jej domu.
    • Bandyci Alonsa porywają nisko urodzone kobiety i prowadzą je do chaty w dzielnicy Okrawki.
    • W podziemiach tej chaty znajduje się laboratorium, w którym Reginald prowadzi swoje eksperymenty.
    • Laboratorium jest strzeżone przez golema (tę informację Reginald wyjawi tylko wtedy, jeśli jego wola zostanie złamana w sposób absolutny – w przeciwnym razie zachowa ją dla siebie, w nadziei, że golem zabije Bohaterów Graczy).
  12. Jeśli Bohaterowie Graczy przeszukają dom Reginalda, dowiedzą się o:
    • istnieniu i lokalizacji chaty w dzielnicy Okrawki.
  13. Jeśli Bohaterowie Graczy będą dyskretnie obserwować dom Reginalda, zauważą, że
    • nocami wychodzi z domu i idzie do chaty w dzielnicy Okrawki. Do chaty można też podążyć za zapachem perfum Reginalda, który utrzymuje się w powietrzu przez pewien czas po jego przejściu.
  14. Jeśli Bohaterowie Graczy przesłuchają któregokolwiek z bandytów Alonsa, dowiedzą się, że:
    • Bandyci Alonsa porywają nisko urodzone kobiety i prowadzą je do chaty w dzielnicy Okrawki.
  15. Jeśli Bohaterowie Graczy przesłuchają Alonsa, dowiedzą się, że:
    • Gerhard wysługuje się Alonsowi.
    • Bandyci Alonsa porywają nisko urodzone kobiety i prowadzą je do chaty w dzielnicy Okrawki.
  16. Jeśli Bohaterowie Graczy bardzo uważnie przeszukają chatę w dzielnicy Okrawki, zauważą, że:
    • w podłodze chaty jest ukryte wejście do podziemnego laboratorium strzeżonego przez golema, gdzie Reginald prowadzi nieludzkie eksperymenty na porwanych kobietach. Z kolei w podłodze laboratorium jest klapa, a bezpośrednio pod nią – legowisko zeugla.

Rzecz jasna, powyższa lista potencjalnych działań Bohaterów Graczy nie jest zamknięta – jeśli gracze wpadną na jakiś inny pomysł, Mistrz Gry będzie musiał improwizować.

Rozwiązanie awaryjne nr 1 (jeśli gracze nie będą mieli pomysłu co robić): na oczach Bohaterów Graczy bandyci Alonsa będą usiłowali porwać kolejna kobietę – ich przesłuchanie wyjawi, że mieli zaprowadzić ofiarę do opuszczonej chaty w dzielnicy Okrawki.

Rozwiązanie awaryjne nr 2 (jeśli gracze w dalszym ciągu nie będą mieli pomysłu co robić): Bohaterów Graczy zaatakują skrytobójcy – ich przesłuchanie wyjawi, że wynajął ich Reginalda (który myśli, że jest o krok od dekonspiracji i decyduje się na eliminację Bohaterów Graczy).

 

Jeśli ten scenariusz zainspiruje kogoś do jego poprowadzenia lub przerobienia, będę wdzięczny za informację zwrotną 🙂

Advertisements

5 thoughts on “Kryminalne zagadki Novigradu – scenariusz do FAE

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s