RPG – podsumowanie 2019 roku (PL)

(English version)

Rok 2019 był dla mnie trzecim z rzędu rokiem intensywnego rozwoju w zakresie gier fabularnych. Nieco mniejszą niż w 2018 roku liczbę sesji zrekompensowała z nawiązką ich bardzo wysoka (przeważnie) jakość.

kolaz

Po raz pierwszy wziąłem też udział w konkursach. „Przebudzenie Malty” nie podbiło serc Kapituły konkursu Quentin, niemniej Paweł Domownik, zwycięzca tegorocznej edycji, napisał o tej przygodzie pozytywny tekst na swoim fanpage’u, Kołku Niewiary. Co więcej, to właśnie ta przygoda wzbudziła największe zainteresowanie uczestników aukcji na charytatywną sesję. Planuję więc poprowadzić ją po raz trzeci, a następnie opublikować poprawioną (i być może rozszerzoną) wersję scenariusza.

Znacznie lepiej niż dzielnym joannitom i janczarom poszło „Rotundzie Seasonusa”, którą wraz z Tomaszem Misterką wysłaliśmy na konkurs „Były sobie lochy”, w którym zajęła III miejsce. Z niecierpliwością czekam na komentarze naszej pracy, jak również na publikację pozostałych prac! Także w przypadku tej przygody mam w planach publikację poprawionej wersji za jakiś czas.

Wspólnie z Tomkiem stworzyliśmy w zeszłym roku Cent RPG, poza tym zająłem się korektą i wsparciem merytorycznym FUNTBOXa Fantasy.

Nieoczekiwanie światło dzienne ujrzał też mój niedokończony projekt sprzed paru lat, „Księstwa Graniczne” – moduł sandboxowy do 2. edycji Warhammera Fantasy Role Play, umieszczony na liście fanowskich dodatków do tego systemu. Warto zaznaczyć, że w czasie jego powstawania „Królestwa Renegatów” nie były jeszcze wydane w Polsce.

W 2019 poznałem wiele nowych, ciekawych systemów – w niektóre z nich planowałem zagrać już od pewnego czasu, inne zaś mogę podsumować cytatem z Palpatine’a:

niespodzianka

Moją osobistą Grą Roku 2019 okazała się właśnie jedna z takich przyjemnych niespodzianek, a mianowicie The Sword, The Crown and The Unspeakable Power, w skrócie SCUP. Powiem krótko: dla osób, które lubią gry fabularne oraz książki George’a R.R. Martina lub Joego Abercrombiego jest to pozycja obowiązkowa. Nie znam innej mechaniki tak bardzo sprzyjającej intrygom w ramach dworskich koterii, gildii i gangów, okraszonej mroczną i niebezpieczną magią. I niech Was nie odstraszy styl graficzny podręcznika – moim zdaniem jest on koszmarnie brzydki, co jednak nie zniechęca mnie do jego wielokrotnego wertowania. Co ciekawe, znaczna część materiałów potrzebnych do gry, w tym opisy wszystkich klas postaci, jest dostępna za darmo na stronie twórców.

SCUP_CoverWrap_Singles

RPG, w które grałem w 2019 (razem 35 sesji):

  1. SCUP (The Sword, the Crown the Unspeakable Power) – 4 sesje (pierwsza z nich, Porzucone, odbyła się w ramach Czasu na Przygodę)
  2. FUPL / FUNT – 3 sesje: Agenci (na konwencie Zjava – Zimowa Jazda Avangardowa 10); Pod piracką banderą; Na ratunek
  3. Apocalypse World – 3 sesje
  4. Warhammer Fantasy 4 edycja – 3 sesje: Miłość, zajazd i kłopoty; sesja o przygodach Nauzyki i Diogenesa; sesja sylwestrowa o przygodach Nauzyki i Enrica
  5. Fate Core – 3 sesje w uniwersum Fallouta
  6. D&D (Dungeons & Dragons) 5 edycja – 2 sesje
  7. Psy w winnicy – 2 sesje, w tym „Kto nauczył mnie oddzielać dobro od zła” (był to test przygody „Nasi Nauczyciele. Wspólnota Bridal Falls”, która później zdobyła II wyróżnienie w ramach konkursu Quentin)
  8. City of Mist – 1 sesja: Matka potworów
  9. Conan 2d20 – 1 sesja: Dom Pełen Łotrów
  10. Coriolis: The Third Horizon – 1 sesja (na Zjavie, opisana przez jednego z moich współgraczy, Janka Sielickiego)
  11. Cosmic Dust – 1 sesja: Wróg ponad głowami 
  12. Dzikie Pola – 1 sesja (w ramach eventu Fantastyka na UW V)
  13. Fiasco – 1 sesja w ramach Czasu na Przygodę
  14. Kids on Bikes – 1 sesja: Stracone dzieci 
  15. Love in the time of Seið – 1 sesja w ramach Czasu na Przygodę
  16. Magister Lor – 1 sesja w ramach inicjatywy „Fabularne Foki” (w Lady Blackbird, inną grę osadzoną w tym samym uniwersum, grałem już w 2017 roku)
  17. The Clay That Woke – 1 sesja
  18. The Witcher – 1 sesja (na Zjavie)
  19. Urban Shadows – 1 sesja: Cienie Warszawy
  20. Warhammer Fantasy 2 edycja – 1 sesja, w ramach trwającej już ponad 3 lata kampanii „Gra o Thessos”, równoległej wobec „Prekariatu Thessos” rozgrywanego już na 4 edycji
  21. Würm — Roleplaying in the Ice Age – 1 sesja: Duchy przodków
  22. XIII wiek (system autorski o perypetiach rycerzy w XIII-wiecznej Francji, mocno inspirowany PbtA, z naciskiem na kwestie związane z honorem) – 1 sesja

Wurm

Podobnie jak w 2018 roku, dużo zawdzięczam Stowarzyszeniu Avangarda (do którego niedawno wstąpiłem jako członek wspierający), zważywszy na to, jak wiele z powyższych sesji odbyło się w ramach organizowanych przez nie eventów (Czas na Przygodę i Zjava).

W przeciwieństwie do poprzedniego roku, na Czasie na Przygodę bywałem nie tylko graczem, ale też Mistrzem Gry…

W 2019 roku poprowadziłem następujące sesje (łącznie 8):

  1. FU w najrozmaitszych wariantach i przeróbkach – 6 sesji, w kolejności chronologicznej:
    1. Niezatytułowana przygoda w uniwersum Fallouta
    2. Wyprawa po posąg Posejdonarelacja
    3. Powrót do leża sfinksa – relacja
    4. Przebudzenie Malty (które poprowadziłem dwukrotnie)
    5. Miechunowe Uroczyska
  2. Ironsworn – 1 sesja w trybie co-op
  3. Psy w Winnicy – 1 sesja

 

Jeśli chodzi o plany na przyszłość, planuję uważnie zapoznać się z wersją beta drugiej edycji FU, dostępną od niedawna na oficjalnej Facebookowej grupie gry.

Chcę też przeczytać “Return of the Lazy Dungeon Master”, poradnik dla Mistrzów Gry zrecenzowany niedawno na Erpegowym Codzienniku.

Co chciałbym poprowadzić (patrząc realnie, na pewno nie zdołam poprowadzić tego wszystkiego w 2020):

  1. Przebudzenie Malty – wspomnianą wcześniej charytatywną sesję – o ile zwycięzcy aukcji osiągną jakiś konsensus w sprawie jej terminu (ankietofobia to straszna rzecz);
  2. Rotundę Seasonusa;
  3. Cienie Braavos – przygodę w uniwersum „Gry o Tron” na mechanice SCUP. Przewidywane postacie to: kapłan(ka) R’hllora (tak, może urodzić cienistego zabójcę), Człowiek Bez Twarzy (tak, może przybierać różne twarze), maegi (taka jak Mirri Maz Duur, która zmieniła khala Drogo w warzywo) i Wodny Szermierz (taki jak Syrio Forel, co szkolił Aryę). Od graczy wymagałbym dokładnego zapoznania się z anglojęzycznym materiałem dostępnym tutaj i udziału w burzy mózgów co najmniej 2 tygodnie przed sesją, podczas której zostałyby ustalone postacie i ich cele;
  4. Długą kampanię SCUP;
  5. Brąz i Żelazo, czyli więcej przygód podobnych do „Wyprawy po posąg Posejdona”;
  6. Tajemnicę znikających karawan – przygodę w uniwersum Fallouta (mechanika FU), z bardzo, bardzo odjechanymi motywami (inspirowanymi twórczością jednego z najwybitniejszych pisarzy fantasy) i dość luźnym podejściem do Falloutowego kanonu – już to kiedyś prowadziłem, ale mam pomysł jak ulepszyć tę przygodę;
  7. Würm — Roleplaying in the Ice Age (albo przygodę osadzoną w prehistorii na innej mechanice);
  8. Adventures in Middle Earth: Eaves of Mirkwood
  9. Jeszcze coś, ale o tym będę mógł napisać więcej dopiero po ogłoszeniu wyników Quentina 2020 🙂

Braavos

RPG, w które już grałem i chętnie jeszcze pogram:

  1. 7th Sea 2 edycja
  2. Apocalypse World
  3. Blades in the Dark
  4. City of Mist
  5. Cosmic Dust
  6. Cthulhu Invictus
  7. DnD 3 edycja (tylko kontynuacja rozpoczętej kampanii)
  8. DnD 5 edycja (tylko kontynuacja rozpoczętej kampanii)
  9. FU i jego modyfikacje (w tym nadchodząca druga edycja)
  10. Ironsworn
  11. Kids on Bikes
  12. Lady Blackbird
  13. Love in the time of Seið (i podobne gry)
  14. Ostatni z Nas
  15. Psy w winnicy
  16. SCUP
  17. Star Wars d6
  18. Urban Shadows
  19. Warhammer Fantasy 2 edycja (tylko kontynuacja rozpoczętej kampanii, 4 edycja wydaje się znacznie przyjemniejsza)
  20. Warhammer Fantasy 4 edycja
  21. Würm — Roleplaying in the Ice Age

Mist

RPG, w które jeszcze nie grałem a które bym chciał zagrać w przyszłości:

  1. [cyfrowe_cienie] albo w oryginale [digital_shades]
  2. Band of Blades
  3. Bluebeard’s Bride (opis z Erpegowego Codziennika mnie zaintrygował)
  4. Burning Wheel
  5. Cthulhu Dark Ages
  6. Cypher System
  7. Deadlands (przedstawienie systemu w wykonaniu Puffin Forest mnie zauroczyło)
  8. Earthdawn: The Age of Legend
  9. Fajerbol 
  10. GeneSys
  11. Gumshoe
  12. InSpectres
  13. Lacuna (opis z Erpegowego Codziennika mnie zaintrygował)
  14. Lasery i uczucia (lub któraś z przeróbek)
  15. Lord Scurlock
  16. Mazes and Minotaurs (albo jego spin-off, Vikings and Valkyries)
  17. Microscope
  18. Mistborn
  19. Mythic
  20. No Country For Old Kobolds
  21. Numenera
  22. Pieśń Lodu i Ognia / Gra o Tron (dowolny system)
  23. Sagas of the Icelanders
  24. Star Wars FFG
  25. Sun World
  26. The One Ring
  27. The Quiet Year
  28. I wiele innych, o których zapomniałem 🙂

Lacuna

Może spotkamy się kiedyś przy stole i zobaczymy, gdzie poniesie nas wyobraźnia i wyniki rzutów kostkami?

4 thoughts on “RPG – podsumowanie 2019 roku (PL)

  1. Dzięki zalinkowanym raportom z sesji mogłem je sobie przypomnieć, za co jestem wdzięczny., bo np. sesje w Twoim settingu greckim były bardzo fajne (tzn. wnioskuję na podstawie raportów, bo nie brałem w nich udziału).

    Liked by 1 person

    1. Super, że komuś chce się wracać do tych raportów 🙂 co do sesji, to były bardzo fajne, ale jednocześnie popełniłem błąd pozwalając na zbyt szybki wzrost potęgi Herosów, przez co zaplanowanie kolejnych sesji w ten sposób by nadal mogły być wyzwaniem, stało się dla mnie zbyt trudne. Nie bez powodu w nowszych wersjach Funta rozwój postaci został nieco utrudniony 🙂

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s