RPGi o frakcjach cz. 3 – Worldfall i Free from the Yoke (PL)

(English version)

Legacy: Life Among the Ruins, którego dotyczyła druga część tego cyklu, doczekało się licznych naśladowców – gier z serii Worlds of Legacy. Jedną z nich jest Worldfall, gra o budowie kolonii na planecie będącej zarazem inteligentną, świadomą istotą. Podręcznik ma zaledwie 66 stron i opiera się na założeniu, że uczestnicy gry znają zasady Legacy. Autorka, Katherine Cross, jako źrodła inspiracji wskazuje Star Treka, Eclipse Phase i Sid Meier’s Alpha Centauri. Mi osobiście na myśl przychodzi też “Nemesis” Isaaca Asimova i “Gorączka Ciboli“, czwarty tom cyklu Expanse.

Analogicznie jak w Legacy, każdy gracz kontroluje Koterię (Cabal) (siedem do wyboru) oraz Postać (również siedem). Podręcznik wyraźnie wskazuje, że niezależnie od liczby graczy, wszystkie Koterie są w grze.

Większość Koterii odpowiada grupom społecznym lub zawodowym. Tak jak w Legacy, każda ma kilka unikatowych Ruchów, np. Wizjonerzy (Envisioneers) mogą raz na sesję teleportować do pięciu postaci z kolonii w dowolne miejsce na planecie (lub w przeciwną stronę), a Intergalaktyczni Robotnicy mogą strajkować.

Pierwsza strona playbooka Robotników

Najbardziej niezwykłą Koterią jest Dusza Planety (Worldsoul). Jednym z jej unikatowych Ruchów jest manipulacja pogodą w celu wsparcia kolonistów lub zaszkodzenia im.

Wśród dostępnych postaci znajdziemy:

  • Prokonsula, który dzięki poruszającemu przemówieniu do ludu może zdobyć zasób dla swojej Koterii,
  • Bohatera ludowego, który może skłonić swoją Koterię do zmiany doktryny lub stylu życia,
  • Ekomantę (Ecomancer), który może porozumieć się z lokalną formą życia.
Playbook Ekomanty – jak widać, znacznie skromniejszy niż w SCUP czy Legacy

Co zaskakujące, Worldfall nie przewiduje Postaci Tymczasowych.

Tak jak w Legacy, kampania w Worldfall jest podzielona na Epoki, a Koterie mogą podejmować Wielkie Projekty. Tym co wyróżnia Worldfall, jest tworzenie konstytucji kolonii – wydarzenie, które kończy pierwszą Epokę kampanii. Konstytucja kolonii składa się z wolności pozytywnych (“prawo do”) takich jak powszechna opieka zdrowotna i negatywnych (“wolność od”), takich jak zakaz rewizji osobistych i konfiskat mienia. Każda z nich ma istotne konsekwencje fabularne i mechaniczne. Koteria, która jako pierwsza zgromadzi określone zasoby (reputacja, towary, kultura, sztuka, dane), zwołuje Konwent Konstytucyjny (Constitutional Convention) i wybiera z szerokiej puli dwie wolności pozytywne i dwie negatywne. Koteria, która zajęła drugie miejsce w tym swoistym wyścigu ma już mniej delegatów na Konwencie i wybiera dwie wolności pozytywne i jedną negatywną. Trzecia i czwarta Koteria wybierają po jednej wolności (odpowiednio – pozytywnej i negatywnej), a pozostałe – nie mają wpływu na ustrój kolonii. Ta rywalizacja jest o tyle istotna, że niektóre wolności, oprócz efektów globalnych, dają też specjalne premie Koterii, która je wzięła (fabularnie odzwierciedlone w kontroli nad określoną instytucją publiczną).

Konstytucja nie jest jednak spisana w kamieniu. Rewolucja, jeden z Wielkich Projektów rodem z Legacy, daje w Worldfall dostęp do dodatkowego Trafu Losu, a mianowicie zmiany konstytucji. Polega ona na tym, że Koteria która skutecznie przeprowadziła rewolucję, otrzymuje jedną pozytywną i jedną negatywną wolność.

Nie miałem jeszcze okazji zagrać w Worldfall, ale wydaje mi się, że to rozwiązanie całkiem nieźle oddaje wzajemne powiązania między ekonomią, polityką i prawem.

Zaletą Worldfall są liczne nawiązania do klasyków science-fiction typu czerwone koszule czy “Many Cabal members die to bring you this information”.

Wydaje mi się, że kampania w Worldfall potrwa krócej niż w Legacy, bo jest tu mniej Postaci, a w dodatku Koterie i Postacie mają mniej unikatowych Ruchów.

No dobra, a co jeśli podoba nam się koncepcja Legacy, ale wolimy fantasy niż post-apo albo science-fiction? W takim przypadku można sięgnąć po…

Free from the Yoke

Jay Iles i Fyodor Kasatkin, autorzy Free from the Yoke (dalej Yoke), czerpali inspirację przede wszystkim z historii i mitologii Rusi i sąsiednich krain, od Skandynawii po Bizancjum i Wielki Step.

Zgodnie z założeniami gry, przodkowie Postaci żyli w krainie przypominającej wczesnośredniowieczną, pogańską Słowiańszczyznę. Kraina została podbita przez Imperium (które w zależności od decyzji graczy może przypominać np. Święte Cesarstwo Rzymskie, Bizancjum albo Złotą Ordę). Po latach mieszkańcom udało się zrzucić jarzmo (stąd tytuł gry), lecz nowa epoka niesie za sobą nowe wyzwania…

Analogicznie jak w Legacy, każdy gracz kontroluje Ród (wybrany spośród ośmiu dostępnych) oraz Postać (wybraną spośród sześciu dostępnych). Również w Yoke gracze wspólnie rysują mapę. Przykładowo, gracz który wybrał Bractwo Węża Morskiego, rysuje linię wybrzeża oraz po jednym obiekcie z czasów starożytnych, okresu imperialnej okupacji i współczesności. W przypadku obiektów starożytnych gracz ma do wyboru: fortecę na wyspie, do której można dotrzeć tylko podczas odpływu, częściowo zatopiony wielki kamienny krąg albo zagrody, w których kiedyś hodowano węże morskie.

Pierwsza strona playbooka Bractwa

Oprócz geografii krainy, gracze kreują też jej historię. Przykładowo, gracz kreujący Bractwo Węża Morskiego decyduje m.in. o tym, czy Bractwo walczyło, czy współpracowało z Imperium (każda z opcji oznacza inne bonusy, wpłynie też na relacje Bractwa z innymi Rodami i Arbitrem, o którym więcej za chwilę).

Inne dostępne Rody to np. Lordowie Stepu, Republika Kupiecka czy Kościół przybyły wraz z Imperium (zapewne mniej lub bardziej przypominający chrześcijaństwo).

Dostępne Postaci to Bohatyr, Włóczęga, Wiedzący, Ambasador, Zwiadowca oraz Pośrednik.

Playbook Pośredniczki

Yoke ma też ważny element nieobecny w Legacy, a mianowicie Arbitra (kontrolowanego przez MG). Arbiter to najpotężniejsza siła w krainie po wyzwoleniu się spod władzy Imperium. Gracze wybierają jedną z trzech form, jaką może przybrać:

  • Legendarni Wojownicy, którzy przewodzili buntem przeciwko Imperium, a obecnie mają militarną kontrolę nad krainą.
  • Strażnicy Historii, którzy zapobiegli asymilacji kulturowej mieszkańców krainy pod rządami Imperium, a obecnie sprawują rząd dusz i dbają o przestrzeganie dawnych zwyczajów.
  • Kraina Przodków: wybór tej formy Arbitra zakłada, że przodkowie Postaci zostali uprowadzeni przez Imperium, a po wielu pokoleniach ich potomkom udało się wrócić do ojczyzny, która jednak w międzyczasie przeszła głębokie zmiany i Rody oraz Postacie są w niej de facto obcymi.

W Yoke jest też pięć Wielkich Projektów, jednak w odróżnieniu od Legacy nie podejmują ich Rody, lecz Arbiter. Projekty to np. ekspansja, wielka konstrukcja lub transformacja społeczeństwa. Każdy Projekt ma dwa tory: postępu (Progress) i zguby (Doom). W zależności od tego, który zostanie zapełniony jako pierwszy, Projekt kończy się sukcesem lub porażką, po czym następuje Zmiana Epoki.

Rody mogą zabiegać o względy Arbitra i wspierać go w jego Projektach lub występować przeciwko niemu, co ma ogromny wpływ na rozgrywkę – zarówno na poziomie fabularnym, jak i mechanicznym.

Ilekroć gracz przenosi akcję z poziomu Rodu na poziom Postaci, decyduje czy wzywa na pomoc wysłanników Arbitra (jest ich pięciu, każdy z unikatowym zestawem Ruchów). W zależności od tej decyzji, a także od okoliczności sceny, pozostali gracze mogą wcielić się w swoje główne Postacie, wysłanników Arbitra lub Postacie Tymczasowe.

Agenci Arbitra są potężni, ten kojarzy mi się z Prokopiuszem z Cezarei

Free from the Yoke teoretycznie jest samodzielną grą, ale w praktyce bez znajomości Legacy może być ciężko zrozumieć, jak mają działać niektóre elementy. Grafiki to mieszanka komiksowych ilustracji Emily Cheeseman i obrazów przedstawiających Ruś z domeny publicznej (niestety nie są podpisane).

Jeden z obrazów – może ktoś zidentyfikuje?

Za wielką wadę gry uważam, że jej handouty – dostępne tutaj (pod napisem Download demo), choć nieźle oddają klimat i możliwości, roją się od błędów i odstępstw względem głównego podręcznika.

Dla przykładu: na przytoczonym powyżej playbooku Pośredniczki widzimy:

When you Prepare and Provision, add a tag to your gear or raise your Companion’s Quality by 1 for each Coin you spend.

To ewidentnie pozostałość po wcześniejszej wersji mechaniki, bo w głównym podręczniku jest już:

When you Prepare and Provision, you may add a free tag to your Followers or Outfit.

(W finalnej wersji Monety są zasobem nieposiadającym wartości liczbowej lecz jedynie stan nadwyżki albo deficytu, co jest moim zdaniem bardzo dobrym rozwiązaniem).

Ciekawostka: Yoke doczekało się już fanowskiej przeróbki na Rokugan, setting Legendy Pięciu Kręgów (w opisie filmu znajdziecie link do Dysku Google z materiałami).

Co sądzisz o grach opisanych w tym cyklu – SCUP, Legacy, Worldfall, Yoke? Czy te teksty zachęciły Cię do zagrania w którąś z nich (możliwe że za jakiś czas będę zbierał drużynę)? A może polecisz inne z ciekawymi rozwiązaniami dotyczącymi organizacji i intryg między nimi (poza Ostrzami w Mroku)?

Tutaj z kolei możesz przeczytać moje erpegowe podsumowanie 2020 roku!

Zapraszam także na mój fanpage! Oprócz informacji o nowych tekstach planuję udostępniać tam różne ciekawostki wygrzebane w czeluściach Facebooka.

5 thoughts on “RPGi o frakcjach cz. 3 – Worldfall i Free from the Yoke (PL)

  1. Bardzo fajna recenzja “Free From the Yoke”. Mało jest gier sięgających do klimatów (w uproszczeniu) ruskich. Znam tylko i bardzo polecam “Mythic Russia”. Ps. Obraz, o który pytasz to oczywiście fragment z dzieła malarskiego Sergeia V. Ivanova pod tytułem “Chłop opuszczający gospodarza w dzień Jurjewa” (A Peasant Leaving His Landlord on Yuriev Day).

    Liked by 1 person

    1. Dzięki za komentarz! Może kiedyś poprowadzisz “Free From the Yoke” albo “Mythic Russia”? Fajnie, że zidentyfikowałeś obraz, natomiast i tak uważam, że autorzy gry powinni podpisać każdy z użytych obrazów 🙂

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s